Article-cluster size (# of articles)
new weight
old weight
lower/upper
Articles count
Total similarity
Avg. similarity
Total chr length
Sentence # average
Sentence # variation
67
7.78
11.25
30.23/2.25
67.00
8.32
0.12
4741.00
1.00
0.00
All clustering variants
Old ranking - len = 67
136 ■ 0.99/0.01 ■ 7 ■ 278.3
Best clustering variants
136 0.99/0.01 7 278.3
16:00 h 22-Jun-2025
  • Na TikToku se ovih dana pojavio pravi muzički fenomen – Matija Sekulić, čije izvođenje pesama Milana Stankovića na Karavanu Youth Fest u Nišu ne prestaje da se deli, komentariše i lajkuje!
  • ◉ Matija Sekulić naslednik Milana Stankovića
20:25 h 20-Jun-2025
  • Sloboda Mićalović i Vojin Ćetković važe za jedan od najskladnijih i najstabilnijih glumačkih parova na našoj sceni.
  • Evo čime se bave ćerke Slobode Mićalović i Vojina Ćetkovića: Mila je prava umetnica, Vera u svetu sporta
18:25 h
  • Pevač prevario suprugu sa kojom ima decu:"Samoživ sam, uvek hoću sebi da ugodim" "PROKOCKAO SAM 2 STANA U BEOGRADU" Pevač prevario suprugu sa kojom ima decu: "Samoživ sam, uvek hoću sebi da ugodim i po cenu da se neko ne oseća najbolje" Grujić je priznao svoja ranija iskustva sa kockanjem i finansijske gubitke.
  • Pevač prevario suprugu sa kojom ima decu:"Samoživ sam, uvek hoću sebi da ugodim"
07:45 h
  • Pevačica Tijana Milentijević, poznatija kao Tijana Em, oštro je reagovala na izjavu Stoje o tome što mlađe kolege često prepevaju njene hitove.
  • "Ipak sam ja napravila pesmu hitom" Tijana Em žestoko udarila na Stoju: "Niko je nikada nije čuo!"
06:45 h
  • "Molila se žuta dunja toj lijepoj Đul Halimi.
  • Kad se spoje Srbija i Bosna, Globoder i Sarajevo: Sevdah na Radojkin način
06:35 h
  • Pevačica (50) iskreno o borbi za potomstvo: "Nemam strah od umiranja, neću sažaljenje" "NE TREBA NIKO DA ME SAŽALJEVA ZBOG VANTELESNE OPLODNJE" Pevačica (50) iskreno o borbi za potomstvo: "Nemam strah od umiranja, ne plašim se" Nina Denda Novinar je redakcije "Blic", rubrike "Blic zabava" koja je najčitanija pojedinačna rubrika na internetu u Srbiji.
  • Pevačica (50) iskreno o borbi za potomstvo: "Nemam strah od umiranja, neću sažaljenje"
06:30 h
  • Lepa Brena jedna od naših najvećih folk zvezda, svoju karijeru nije započela kao pevačica.
  • Prvi posao Lepe Brene
021

„Sve su to moje note, ja sam komponovao i muzika je moja, ne njegova", govori revoltirano beogradski kompozitor.Luka Novaković, vlasnik izdavačke kuće Discom, uradio je i muzičko veštačenje pesme.Iz originala su, kaže, uzeta četiri segmenta do 10 sekundi - sa vokalom, gitarom i sintisajzerom.„Nije vršena nikakva posebna intervencija osim što je frekvencijski visina tona podignuta, a originalni tempo povećan sa 128.3 na 149.9 BPM-a (otkucaja po minutu)", objašnjava Novaković za BBC na srpskom.Njegova diskografska kuća takođe nije potpisana na BMI sajtu, već su kao izdavači navedene tri američke etikete, odnosno pablišeri - kompanije koje zastupaju prava autor, dodaje.„U svakom smislu, oni imaju apsolutnu materijalnu korist od iskorišćavanja dela - prodajom nosača zvuka i emitovanjem, a mogu i da licenciraju materijal za potrebe filma."Radeta kaže da je još po povratku iz Londona, snimljeni materijal „zaštitio u SOKOJ-u", tadašnjem Savezu organizacija kompozitora Jugoslavije, sada organizaciji muzičkih autora Srbije.„Pitanja korišćenja muzičkih dela, kako inostranih, tako i domaćih autora, u slučajevima kada je za to neophodna neposredna saglasnost autora spadaju u pitanja koja se tiču individualnog ostvarivanja prava, koja nisu u nadležnosti Sokoja", kažu iz ove organizacije za BBC na srpskom.Nisu nadležni, dodaju, ni u slučaju upotrebe nečijeg dela bez potpisa autora, jer to spada u domen povrede moralnih autorskih prava.Ako nema sporazumnog rešenja, autori mogu da se obrate sudu i zaštite vlastita prava.Snimci grupe 37°C su prijavljeni i zaštićeni i u Organizaciji proizvođača fonograma Srbije (OPFS).Čitav niz povređenih pravaOvime su povređena moralna i imovinska prava autora, izvođača i proizvođača fonograma, ukazuje Uzelac.„Povređeno je Zdenkovo isključivo autorsko moralno pravo na priznanje autorstva, na naznačenje imena i na zaštitu integriteta dela.„Zatim isključivo autorsko imovinsko pravo da drugome dozvoli ili zabrani prilagođavanje, aranžiranje i drugu izmenu svog dela", objašnjava sudski veštak Višeg i Privrednog suda u Beogradu za posebnu oblast autorsko pravo specijalizovan za diskografiju.Između ostalog, povređena su „isključiva moralna i imovinska prava interpretatora" - grupe 37°C, da „budu priznati kao takvi, da se suprotstave izmeni i iskorišćavanju njihove interpretacije", kao i da „zabrane ili dozvole umnožavanje i stavljanje u promet snimka".Uzelac navodi i da je, takođe, povređeno „isključivo pravo proizvođača fonograma 'Izmoreni putnik' da drugome zabrani ili dozvoli umnožavanje i stavljanje u promet, kao i interaktivno činjenje dostupnim javnosti njihovog fonograma".Nosilac autorskog prava i proizvođač fonograma je Zdenko Radeta, kao i nosilac fonogramskih prava, uz Discom, izdavača i zastupnika.Raspoloživi pravni alatiDo rešenja problema se može doći sporazumno ili tužbom pred domaćim ili stranim sudovima, budući da su zakoni o autorskim i srodnim pravima na međunarodnom nivou „prilično usaglašeni".Ako se u postupku pred domaćim sudom dokaže stvarna šteta, ona će imati isti efekat na američke autore kao da je utvrđena pred američkim sudom, kaže Uzelac.„Razlika je u takozvanoj zakonskoj šteti, odnosno iznosu štete propisane zakonom za slučaj povrede prava namerno ili grubom nepažnjom", objašnjava.Ovi iznosi su u Americi, zbog veličine tržišta i snage ekonomije, značajno veći nego u Srbiji, dodaje.„Nije pitanje mogućnost ostvarivanja pravne zaštite u SAD, već njene isplativosti."Od ovakvih povreda je teško zaštiti se, pa se „rešavanje problema najčešće svodi na sanaciju posledica", kaže Uzelac.Autor bi predupredio problem kada bi sopstveno delo registrovao u američkom Zavodu za autorska prava (Copyright Office), čime bi zaprećena zakonska šteta bila znatno veća od eventualne naknade štete, objašnjava sudski veštak.Shodno tome, „nerealno je očekivati za najveći broj muzičara i njihovih dela", da preduzmu „tako efikasnu zaštitu", a i registracija dela u Americi podrazumeva određene troškove.

Američki sud kao mogućnostPostupak pred sudovima u Sjedinjenim Državama, uz angažovanje američkog advokata koji bi radio na procenat vrednosti predmeta, najprihvatljivije je rešenje i za Novakovića i Radetu.Novaković kaže da su već kontaktirali američkog advokata koji im je potvrdio da bi slučaj bio „mnogo jednostavniji i lakši za rešavanje" da su kompozicija i snimak prijavljeni u američkom Zavodu za autorska prava.„Da smo to učinili mogli bismo da tražimo zakonsku odštetu koja bi u ovom slučaju bila 300.000 dolara za snimak i kompoziciju", tvrdi Novaković.Zakonska odšteta u Americi koju određuje sud kreće se od 750 do 30.000 dolara.Ako je došlo do slučajnog kršenja autorskih prava iznos je do 200 dolara, a ukoliko je povreda načinjena namerno do 150.000 dolara.Budući da pesma nije registrovana u Americi, morala bi da se „utvrdi stvarna šteta nastala povredom ovih prava", koja može da bude znatno niža od troškova advokata.„Ovo je potpuno čist slučaj, tu je povreda jasna.„Eventualna nagodba sa Snupom i ekipom imala bi nekog smisla", dodaje.Opcija je i pokretanje parnice pred domaćim sudovima, te angažovanje američkog advokata po donošenju presude.„Ali ako dobiješ presudu u Beogradu, ne postoji način kako da američkom građaninu naplatiš nanetu štetu", kaže Novaković.Slučaj pesme 'Ne zna se ko si'Američki izvođači neovlašćeno su koristili i delove pesme grupe KIM „Ne zna se ko si", tvrdi autor i lider benda Kire Mitre.Više od četiri decenije stara jugoslovenska džez-fank stvar poslužila je kao muzička podloga u pesmi „Loose Change" producenta Alkemista (The Alchemist) i repera Erl Svetšerta (Earl Sweatshirt).„'Ajde što uzimaju, ali da me barem prijave, pa da dobijem nešto od toga kao autor kompletne muzike, aranžmana i lider benda", rezignirano govori Mitrev za BBC na srpskom.Da mu je „muzika pokradena" saznao je slučajno od obožavalaca, koji su mu poslali američku rep pesmu iz 2021, preslušanu na Jutjubu skoro dva miliona puta, dok je na Spotifaju taj broj daleko veći - više od 50 miliona.Na sajtovima Američkog društva kompozitora, autora i izdavača (American Society Of Composers, Authors And Publishers - ASCAP) i organizacije BMI, kao autori pesme potpisani su Alan Maman (Alkemist) i Tim Kegositsajl (Erl Svetšert).Udeo je polovičan, što znači da se celokupni prihod koji emitovanje pesme donosi raspodeljuje na dva jednaka dela organizacijama, odnosno njihovim prijavljenim licima.Postoji i instrumentalna verzija „Loose Change" koju samostalno potpisuje Alan Maman (Alkemist).Ime originalnog autora muzike, Kireta Mitreva, ne pominje se nigde, kao ni grupa KIM i naziv pesme sa albuma „Ne, zaista žurim", objavljene 1981. 021

Danas

(BMI), kao autori su navedeni Kalvin Brodus (Snup Dog), Šante Frenklin (Kurensi) i Rori Vilijam Kvikgli (Heri Fraud).Ime Zdenka Radete, tvorca pesme koja je uzeta za instrumentalnu podlogu, takozvanu matricu, nije navedeno nigde.Sudski veštak Ognjen Uzelac kaže da je „Izmoreni putnik“ iskorišćena tako što su delovi fonograma pesme (zvučnog snimka) „izmenjeni i inkorporisani“ u fonogram „180 Days“.„Kako je fonogram zvučni zapis interpretacije autorskog muzičkog dela, na navedeni način je došlo do povrede čitavog niza autorskog i srodnih prava“, kaže Uzelac, koji je radio veštačenje pesme, za BBC na srpskom.Na pitanja BBC novinara upućena Snup Dogu da li je upoznat da je tuđa muzika korišćena u pesmi na kojoj gostuje, kao i zašto originalni autor nije kontaktiran, niti potpisan, do objavljivanja teksta američki reper nije odgovorio.Odgovor nije stigao ni od organizacije BMI koja trenutno ima kompletan udeo u ovoj pesmi, odnosno sav prihod od emitovanja i javnog saopštavanja ide prijavljenim licima u organizaciji.Izmoreni putnik i 180 danaPesma „Izmoreni putnik“ beogradske grupe 37°C, na kojoj gostuje pevačica Bebi Dol, snimljena je u Gusberi studiju u Londonu leta 1979.Na zvaničnu objavu, kao i ostatak materijala, čekala je do 2017.

kada je izašao album „Sidarta“ za beogradsku izdavačku kuću Discom.Tri godine kasnije svetlost dana je ugledao i „The Director’s Cut„, album Herija Frauda i Kurensija, na kome je pesma „180 days„, više od 300.000 puta preslušana na Jutjubu i 400.000 na striming servisu Spotifaj.Njenu muzičku podlogu čine četiri isečena dela kompozicije Zdenka Radete kome naročito smeta rečenica s početka pesme koju na španskom izgovara ženski glas – la musica de Harry Fraud (muzika Herija Frauda).„To me posebno nervira, kako može da bude njegova muzika?„Sve su to moje note, ja sam komponovao i muzika je moja, ne njegova“, govori revoltirano beogradski kompozitor.Luka Novaković, vlasnik izdavačke kuće Discom, uradio je i muzičko veštačenje pesme.Iz originala su, kaže, uzeta četiri segmenta do 10 sekundi – sa vokalom, gitarom i sintisajzerom.„Nije vršena nikakva posebna intervencija osim što je frekvencijski visina tona podignuta, a originalni tempo povećan sa 128.3 na 149.9 BPM-a (otkucaja po minutu)“, objašnjava Novaković za BBC na srpskom.Njegova diskografska kuća takođe nije potpisana na BMI sajtu, već su kao izdavači navedene tri američke etikete, odnosno pablišeri – kompanije koje zastupaju prava autor, dodaje.„U svakom smislu, oni imaju apsolutnu materijalnu korist od iskorišćavanja dela – prodajom nosača zvuka i emitovanjem, a mogu i da licenciraju materijal za potrebe filma.“Radeta kaže da je još po povratku iz Londona, snimljeni materijal „zaštitio u SOKOJ-u“, tadašnjem Savezu organizacija kompozitora Jugoslavije, sada organizaciji muzičkih autora Srbije.„Pitanja korišćenja muzičkih dela, kako inostranih, tako i domaćih autora, u slučajevima kada je za to neophodna neposredna saglasnost autora spadaju u pitanja koja se tiču individualnog ostvarivanja prava, koja nisu u nadležnosti Sokoja“, kažu iz ove organizacije za BBC na srpskom.Nisu nadležni, dodaju, ni u slučaju upotrebe nečijeg dela bez potpisa autora, jer to spada u domen povrede moralnih autorskih prava.Ako nema sporazumnog rešenja, autori mogu da se obrate sudu i zaštite vlastita prava.Snimci grupe 37°C su prijavljeni i zaštićeni i u Organizaciji proizvođača fonograma Srbije (OPFS).Čitav niz povređenih pravaOvime su povređena moralna i imovinska prava autora, izvođača i proizvođača fonograma, ukazuje Uzelac.„Povređeno je Zdenkovo isključivo autorsko moralno pravo na priznanje autorstva, na naznačenje imena i na zaštitu integriteta dela.„Zatim isključivo autorsko imovinsko pravo da drugome dozvoli ili zabrani prilagođavanje, aranžiranje i drugu izmenu svog dela“, objašnjava sudski veštak Višeg i Privrednog suda u Beogradu za posebnu oblast autorsko pravo specijalizovan za diskografiju.Između ostalog, povređena su „isključiva moralna i imovinska prava interpretatora“ – grupe 37°C, da „budu priznati kao takvi, da se suprotstave izmeni i iskorišćavanju njihove interpretacije“, kao i da „zabrane ili dozvole umnožavanje i stavljanje u promet snimka“.Uzelac navodi i da je, takođe, povređeno „isključivo pravo proizvođača fonograma ‘Izmoreni putnik’ da drugome zabrani ili dozvoli umnožavanje i stavljanje u promet, kao i interaktivno činjenje dostupnim javnosti njihovog fonograma“.Nosilac autorskog prava i proizvođač fonograma je Zdenko Radeta, kao i nosilac fonogramskih prava, uz Discom, izdavača i zastupnika.Raspoloživi pravni alatiDo rešenja problema se može doći sporazumno ili tužbom pred domaćim ili stranim sudovima, budući da su zakoni o autorskim i srodnim pravima na međunarodnom nivou „prilično usaglašeni“.Ako se u postupku pred domaćim sudom dokaže stvarna šteta, ona će imati isti efekat na američke autore kao da je utvrđena pred američkim sudom, kaže Uzelac.„Razlika je u takozvanoj zakonskoj šteti, odnosno iznosu štete propisane zakonom za slučaj povrede prava namerno ili grubom nepažnjom“, objašnjava.Ovi iznosi su u Americi, zbog veličine tržišta i snage ekonomije, značajno veći nego u Srbiji, dodaje.„Nije pitanje mogućnost ostvarivanja pravne zaštite u SAD, već njene isplativosti.“Od ovakvih povreda je teško zaštiti se, pa se „rešavanje problema najčešće svodi na sanaciju posledica“, kaže Uzelac.Autor bi predupredio problem kada bi sopstveno delo registrovao u američkom Zavodu za autorska prava (Copyright Office), čime bi zaprećena zakonska šteta bila znatno veća od eventualne naknade štete, objašnjava sudski veštak.Shodno tome, „nerealno je očekivati za najveći broj muzičara i njihovih dela“, da preduzmu „tako efikasnu zaštitu“, a i registracija dela u Americi podrazumeva određene troškove. Danas