godine oko 82 odsto sirove nafte i kondenzata - tečni ugljovodonik male gustine koji obično nastane od prirodnog gasa - što napuštaju moreuz išli za azijske zemlje.Šesnaestog aprila 2025, samo tri dana pre izraelskog raketnog napada na iransku protivvazdušnu odbranu, zvanična iranska novinska agencija IRNA citirala je južnokorejskog predsednika Juna Suka Jeola, koji je rekao da 60 odsto snabdevanja naftom u njegovoj zemlji prolazi kroz Ormuski moreuz.EIA kaže da SAD iz moreuza uvoze oko 700.000 barela sirove nafte i kondenzata dnevno – otprilike 11 odsto njenog ukupnog uvoza nafte i tri odsto njene potrošnje benzina.Zajednički udeo Evrope u nafti koja se prevozi kroz moreuz čini se da je manji od milion barela dnevno.U svetlu ovoga, izgleda da arapske i azijske zemlje mogu da izgube od potencijalnog zatvaranja Ormuskog moreuza više nego Sjedinjene Države ili evropske sile, koje su se u najskorijem sukobu politički svrstale uz Izrael.Veliki broj azijskih zemalja neguju dobre ili čak bliske odnose sa Iranom.Uticaj Kine CFOTO / Future Publishing via Getty Images Kineske rafinerije Kina je jedan od najvećih potrošača nafte koja prolazi kroz Ormuski moreuz.Značajni segment ove nafte Iran prodaje po cenama ispod svetske tržišne vrednosti – vitalna ekonomska slamka spasa koja pomaže Teheranu da se izbori sa bolnim američkim sankcijama.Kao veliki potrošač iranske nafte, izuzetno je malo verovatno da će Peking pozdraviti bilo kakav rast cena nafte ili ometanje transportnih ruta.Može se očekivati da Kina iskoristi puni diplomatski potencijal da spreči zatvaranje ovog vitalnog energetskog koridora.Anas Alhadži, partner u energetskoj konsultantskoj firmi Autluk Advajzors, rekao je za CNBC da bi zatvaranje Ormuskog moreuza verovatno naudilo iranskim saveznicima više nego njegovim neprijateljima.„Iranci ne žele da urade nešto što bi najpre naudilo njima samima", rekao je on. Chip Hires via Getty Images Kroz Ormuski moreuz se prevozi oko petine svetske nafte Da li alternativne rute mogu da zaobiđu blokadu?Stalna pretnja zatvaranjem Ormuskog moreuza tokom godina je navela zemlje koje izvoze naftu u Zalivskoj oblasti da razviju alternativne izvozne rute.Prema izveštaju EIA, Saudijska Arabija je aktivirala naftovod Istok-Zapad, 1.200 kilometara dug cevovod koji može da prebaci pet miliona barela sirove nafte dnevno.Saudijska Arabija je 2019.