Article-cluster size (# of articles)
new weight
old weight
lower/upper
Articles count
Total similarity
Avg. similarity
Total chr length
Sentence # average
Sentence # variation
122
4.67
13.97
52.20/1.85
122.00
16.21
0.13
9255.00
1.00
0.00
All clustering variants
Old ranking - len = 122
202 ■ 0.99/0.01 ■ 13 ■ 304.2
Best clustering variants
202 0.99/0.01 13 304.2
Danas

Crni dim kulja nad mestom nesreće nakon pada putničkog aviona u IndijiThe British Broadcasting CorporationTekst će biti dopunjen kako informacije budu pristizaleAvion kompanije Er Indija srušio se u četvrtak u blizini aerodroma u Ahmedabadu, u zapadnoj Indiji.Poginulo je 241 ljudi, a samo je jedan putnik, Britanac indijskog porekla, preživeo.Na mestu nesreće su pronađena 204 tela, dok je više od 40 ljudi povređeno, rekao je šef policije G. S. Malik za BBC.Nije poznato da li su u pitanju stradali putnici iz aviona ili ljudi koji su se našli na mestu nesreće.Pedesetak studenata medicine su u bolnici, pošto se avion srušio na hostel za zdravstvene radnike.

Pet studenata se vode kao nestali, a namanje dvoje su na odeljenju za intenzivnu negu.Očekuje se dolazak američkih i britanskih stručnjaka u Indiju kako bi pomogli u istrazi.Prema policijskim podacima, u avionu su bila 242 putnika, među kojima dva pilota i 10 članova posade.U avionu je bilo 169 indijskih državljana, 53 Britanca, sedam Portugalaca i jedan Kanađanin, prema navodima Er Indije.Šef policije Malik rekao je novinskoj agenciji ANI da je jedan putnik preživeo i da je hospitalizovan.„Tačan broj žrtava se utvrđuje.“Preživelog Britanca Višvaškumara Rameša posetio je indijski ministar unutrašnjih poslova Amit Šah u bolnici.„Trideset sekundi nakon poletanja, začula se glasna buka, a zatim se avion srušio. Sve se dogodilo tako brzo“, rekao je navodno jedini preživeli putnik u nesreći.Avion, koji je trebalo da leti ka Londonu, srušio se tokom poletanja i pao je na stambeno naselje.Signal je izgubljen nekoliko sekundi po poletanju, kada je avion dostigao 188 metara, prema podacima Flajt radara (Flight Radar).Boing 787-8 je poslao poziv kontroli leta posle poletanja, ali je ubrzo izgubio svaki kontakt.„Svi trče da spasu što je moguće više života“, javlja BBC reporter Roksi Gedždeker sa lica mesta.„Tragedija u Ahmedabadu nas je zaprepastila i rastužila (…) moje misli su sa svima koji su pogođeni“, napisao je Narenda Modi, premijer Indije, na društvenoj mreži Iks.Kompanija Boing je objavila kratko saopštenje u kojem kažu da „rade na prikupljanju što više informacija“. Danas

Danas

godine za BBC da su radnici pod pritiskom namerno ugrađivali delove ispod standarda u avione na proizvodnoj liniji.Džon Barnet, koji je više od tri decenije radio kao menadžer za kontrolu kvaliteta u kompaniji, ubio se u martu prošle godine.Boing je prethodno negirao njegove tvrdnje.Pogledajte snimak pada indijskog avionaJoš jedan uzbunjivač, inženjer Sem Salehpur, rekao je američkim političarima da je bio uznemiravan i da mu je prećeno pošto je izrazio zabrinutost zbog bezbednosti Boingovih aviona.Boing je saopštio da je odmazda „strogo zabranjena“ i da je od januara došlo do „povećanja od preko 500 odsto“ u prijavama zaposlenih, „što signalizira napredak ka snažnoj kulturi prijavljivanja bez straha od odmazde“.Boing je takođe bio umešan u niz pravnih bitaka u vezi sa padovima aviona u Indoneziji i Etiopiji.Prošlog meseca, firma je jedva izbegla krivično gonjenje postigavši sporazum sa Ministarstvom pravde Sjedinjenih Država (SAD).Na zaprepašćenje porodica žrtava, američko Ministarstvo pravde saopštilo je da će Boing priznati „zaveru ometanja i sprečavanja“ istrage koju sprovodi Federalna administracija za vazduhoplovstvo SAD i da će platiti više od 1,1 milijarde dolara kazne.Ne iznenađuje ni što je rukovodstvo Boinga prošlo kroz prilično značajne promene u poslednjih nekoliko godina.Novi šef, Keli Ortberg, vratio se iz penzije pre godinu dana kako bi pokušao da oživi posrnulu kompaniju.Obećao je poboljšanje bezbednosne kulture Boinga i nedavno je rekao da je uveren da će se vazduhoplovni gigant uskoro vratiti profitabilnosti.Sada se suočava sa još strašnijim vestima sa kojima će morati da izađe na kraj.BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu i Vajberu.

Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]. Danas

Danas

Sabharval je imao više od 22 godine iskustva kao pilot komercijalne avio-kompanije.U avionu je bilo 242 ljudi – putnici i članovi posade – dok se kretao pistom na Međunarodnom aerodromu Ahmedabad u četvrtak popodne.Poleteo je u 13:39 po lokalnom vremenu, saopštila je kompanija Er Indija.U avionu je bilo oko100 tona goriva dok je poletao iz Ahmedabada, rekao je Amit Šah, indijski ministar unutrašnjih poslova.Gotovo odmah po poletanju, upućen je pozov za pomoć, saopštila je indijska vazduhoplovna služba.Nije jasnozbog čega je tačno pilot uputio poziv za pomoć, ali jedini preživeli putnik rekao da je čuo glasan prasak dok se avion mučio da se popne na odgovarajuću visinu, prenose indijski mediji.Na snimku, čiju je tačnost potvrdio BBC tim za utvrđivanje činjenica, vidi se avion kako nisko leti iznad nečega što izgleda kao stambeno naselje.Avion je dostigao visinu od 190 metara, pokazuje materijal.Potom je nastavio da se spušta zaklonjen drvećem i zgradama, pre nego što se na horizontu pojavila velika eksplozija.„Ne bi imao vremena da reaguje da je izgubio oba motora“, rekao je jedan pilot.Snimci sa sigurnosnih kamera u koje je BBC imao uvid pokazali su da je avion bio u vazduhu 30 sekundi.Potom se srušio u stambenoj zoni, a na snimcima i fotografijama vide se teško oštećene zgrade u gusto izgrađenom području gde je i bolnica.‘Veoma redak’ dvostruki kvar motoraGotovo je nemoguće tačno utvrditi šta je uzrokovalo katastrofu na osnovu video snimaka kratkog avionskog leta.U narednim danima počeće složena istraga crne kutije aviona koja beleži podatke o letu, i ispitivanje ostataka.Ali snimci koji su se pojavili ukazuju da se avion muči da se otisne od zemlje na potrebnu visinu, naizgled usred nedostatka snage.Jedan od uzroka o kome su spekulisali neki stručnjaci je mogućnost kvara oba motora – što je izuzetno retko.Postavljena su pitanja da li je avion imao aktiviranu rezervnu turbinu za hitne slučajeve koja se uključuje kada glavni motori ne uspeju da proizvedu energiju za osnovne sisteme.

Za dvostruko otkazivanje motora gotovo da se nije ni čulo, a najznačajniji primer je „Čudo na Hadsonu“ iz 2009. Danas

021

i 2019.

godine.Utvrđeno je da je softverska greška uzrok tih incidenata i model je 18 meseci bio prizemljen širom sveta.Za sada, u Indiji nema ničega što bi ukazivalo na bilo kakvu grešku u Boingu.Mnogo potpunija slika će se dobiti kada budu pronađene crne kutije aviona - elektronski uređaji za snimanje koji čuvaju vitalne informacije o letu.Iznete su razne teorije o tome šta je moglo da dovede do nesreće u Ahmedabadu, ali jedan pilot sa kojim sam razgovarao rekao je da je danas retkost da greška proizvođača izazove fatalni incident.Osim ozbiljnih padova Boinga 737 Maks, rekao je, većina je bila posledica ljudske greške u kokpitu.Važno je znati i da kada koristite komercijalne letove, skoro uvek ćete biti u Boingu ili Erbasu, jer industrija proizvodnje aviona funkcioniše kao efikasan duopol.Boing je deo i ovog tragičnog incidenta u vazduhoplovstvu.Kompanija je saopštila da su njene „misli sa putnicima, posadom i svima koje je ova tragedija pogodila" i dodala da sarađuje sa Er Indijom kako bi prikupila više informacija o nesreći.Izvršni direktor Boinga, Keli Ortberg, rekao je da će kompanija podržati istragu o nesreći koju vodi Indijski biro za istragu avionskih nesreća.Po zatvaranju njujorških berzi 12. juna, akcije Boinga su pale za skoro pet odsto.Pogledajte video: Uzbunjivač tvrdi da su trupovi aviona Boing imali ozbiljne maneOva tragedija je još jedan u nizu problema za firmu koja je prošle godine gubila skoro milijardu dolara mesečno, pošto se borila sa bezbednosnom krizom, kontrolom kvaliteta, kao i štrajkom radnika koji je trajao sedam nedelja.Nakon što su vrata „Aljaske erlajnsa" odletela usred leta 2024, kompanija Boing je bila primorana da plati 160 miliona dolara (više od 138 miliona evra) odštete.Pre toga, kompanija je takođe postigla nagodbu od 428 miliona dolara (skoro 371 milion evra) sa „Sautvest erlajnsom" za finansijsku štetu nastalu dugoročnim prizemljenjem njene flote aviona 737 Maks.Pored teških finansijskih problema, Boing se suočio sa ozbiljnim pitanjima u vezi sa vlastitim bezbednosnim praksama.U aprilu je kompanija saopštila da su „poboljšane operativne performanse" pošto su se „kontinuirano usredsredili na bezbednost i kvalitet".Bivši zaposleni u kompaniji rekao je 2019. 021

Danas

Među stradalima je bio i njegov brat, Ađajkumar Rameš.Višvakumar je sedeo na mestu 11A, blizu vrata za hitne slučajeve i nekako je uspeo da se izvuče iz olupine.

Krvav, zbunjen, ali živ. Njegov brat, koji je sedeo na mestu 11J, nažalost ,nije preživeo.U avionu je bilo 230 putnika i 12 članova posade, dok je 75 osoba poginulo u zgradama na koje je pao ovaj Boing 787-8, poslednje je što je saopštila lokalna policija.Rameš, ispostaviće se kasnije, jedini preživeli pozvao je svoju porodicu u Belikoj Britaniji nekoliko trenutaka nakon što je izašao iz olupine u četvrtak i rekao da ne može da objasni svoju sreću.„Ne znam kako sam živ“, rekao je Višvakumar Rameš, prema rečima njegovog mlađeg brata, Najana Rameša.Višvaškumar je leteo nazad za London iz Ahmedabada u Indiji kada se avion srušio nekoliko trenutaka nakon poletanja, usmrtivši ostalih 241 osobu na letu Boinga 787 Drlimlajnera.Porodični dom Ramešovih u Lesteru, u Engleskoj, bio je mesto tuge i zapanjenosti, piše Njujork Tajms.Doktor koji je pregledao Višvaša nakon pada, Dhaval Gameti, izjavio je za agenciju AP da je bivši putnik Air Indije bio „dezorijentisan, sa brojnim povredama po celom telu, ali da izgleda nije u životnoj opasnosti“.„Rekli su mu da mora strogo da miruje u krevetu i isključili su mu telefon“, rekao je brat preživelog Rameša.Nedugo nakon što se avion srušio, Višvaš, koji je bio na odmoru, uspeo je, kako kaže Najan, da uspostavi video-poziv sa ocem dok je još bio pored olupine.„Naš avion se srušio, nemam pojma kako sam se našao napolju“, rekao je, prema Najanovim rečima.Ko su braća Rameš?Braća Rameš su poreklom iz Diua, obalnog grada u Indiji, i živeli su u Velikoj Britaniji poslednjih 15 godina, gde su imali posao sa odećom, dok su u rodnom gradu upravljali ribarskim preduzećem, piše Times of India.Iz bolničkog kreveta u Civilnoj bolnici u Ahmedabadu, Višvakumar (38) je ispričao svom rođaku Dhirendri Somabhaiju da je avion napravio čudan zvuk i kao da je zastao u vazduhu pre nego što je pilot izdao nalog za uzbunu.Seća se da je skočio kroz vrata, a zatim se probudio usred haosa, piše TOI.Spasioci su ga izvukli iz goruće olupine, a na snimcima koje su objavili svi svetski mediji vidi se kako tetura, krvav, vičući na gudžaratskom: „Avion je eksplodirao! Danas

021

godine, kada je Erbas A320 kompanije US Airways izgubio oba motora zbog sudara sa pticom nekoliko trenutaka po poletanju sa aerodroma u Njujorku, ali je uspeo da se spusti.Otkazivanje oba motora može da bude rezultat kontaminacije ili začepljenja goriva, rekao je jedan pilot za BBC.Motori aviona se oslanjaju na precizan sistem za merenje goriva - ako se taj sistem blokira, to može da dovede do blokade u dotoku goriva i gašenja motora.Marko Čan, bivši pilot, rekao je za BBC da, na osnovu dostupnih snimaka, nema dokaza koji bi pokazali da je u pitanju otkazivanje oba motora.To bi bio „veoma, veoma redak incident", veruje Mohan Ranganatan, stručnjak za avijaciju.Proizvođač motora GE Aerospace kaže da šalje tim u Indiju da pomogne u istrazi, dok je Boing takođe ponudio podršku indijskoj avio-kompaniji.PticeJoš jedna mogućnost pada na koju ukazuju neki indijski stručnjaci jeste udar ptice.Do njih dolazi kada se avion sudari sa pticom i mogu biti izuzetno opasni za avion.U najtežim slučajevima, motori mogu da izgubei snagu ako usisaju pticu, kao što se dogodilo u padu aviona u Južnoj Koreji, u kojoj je prošle godine poginulo 179 ljudi.Stručnjaci i piloti upoznati sa aerodromom Ahmedabad rekli su za BBC da je on „poznat po pticama".„One su uvek u blizini", kaže Ranganatan, ponavljajući ono što su najmanje tri indijska pilota koji su leteli i odlazili sa aerodroma rekla za BBC.Država Gudžarat, gde je grad Ahmedabad, prijavila je 462 incidenta sa udarima ptica tokom pet godina.Većina se dogodila upravo na aerodromu Ahmedabad, prema podacima Ministarstva civilnog vazduhoplovstva podnetim parlamentu u decembru 2023.

godine.Izveštaj lista Tajms of India iz septembra 2023. 021

021

u Ahmedabadu, što je porast od 35 odsto u odnosu na prethodnih 12 meseci.U slučaju iz 2009.

godine, jato galebova je uvučeno u motor na 2.700 stopa.U ovom slučaju, indijski piloti nisu imali ni visinu ni vreme za manevrisanje.Međutim, udar ptice retko ima katastrofalan ishod „osim ako ne utiče na oba motora", rekao je jedan viši pilot.Da li su zakrilci aviona doveli do pada?Tri stručnjaka koja su govorila za BBC sugerisali su da je katastrofu moglo da izazove to što zakrilci aviona nisu bila spušteni tokom poletanja.Ovu teoriju su osporili drugi piloti i analitičari.Zakrilci igraju bitnu ulogu tokom poletanja, pomažući avionu da generiše maksimalnu silu kretanja pri manjim brzinama.Ako nisu pravilno spušteni, potpuno natovaren mlaznjak - pun putnika i rezervoarom za let na duge relacije, a spoljašnja temperatura vazduha je vrlo visoka - teško će poleteti.U Ahmedabadu, gde su se temperature u četvrtak približile 40 stepeni Celzijusa, razređeni vazduh zahteva veća podešavanja zakrilaca i veći potisak motora, rekao je jedan pilot za BBC.U takvim uslovima, čak i mala greška može da ima katastrofalne posledice.Na snimcima sa bezbednosnim kamerama, koji su se pojavili 12. juna kasno popodne, vidi se kako poleće iz Ahmedabada, mučeći se da dostigne visinu, a zatim kako se polako spušta i pada.Ali, poletanje sa uvučenim zakrilcima bi pokrenulo upozorenja o konfiguraciji poletanja 787, upozoravajući posadu na nebezbednu konfiguraciju, prema rečima jednog pilota sa kojim je BBC razgovarao.Snimak koji se do sada pojavio previše je iskrivljen da bi se sa sigurnošću utvrdilo da li su zakrilca bila spuštena, ali je rekao da bi takva greška bila „veoma neuobičajena", rekao je bivši pilot Čen za BBC.„Zakrilca podešavaju piloti pre poletanja, i postoji nekoliko kontrolnih lista i procedura za proveru podešavanja.„To bi ukazivalo na potencijalnu ljudsku grešku ako zakrilca nisu bila pravilno podešena", objašnjava on. Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. 021