Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici Vaskrs slave tri dana.
HRIŠĆANI će danas obeležiti Veliku subotu, drugi dan hrišćanske žalosti posvećen sahrani Isusa Hrista i njegovom boravku u grobu pred vaskrsenje.
Vaskrs je, uz Božić, jedan od dva najveća hrišćanska praznika.
Kad ste poslednji put na prazničnim fotografijama videli supu, sarmu, mrve ili flekav stolnjak?Sudeći po snimcima objavljenim na društvenim mrežama, svi imaju cvetne dekoracije, elegantne pribore za jelo, svećnjake, veštačku travu, deca su, a često i kućni ljubimci, obučeni u odeću koja je u skladu sa bogatom trpezom.I to važi za sve praznike od Uskrsa, Božića, slava, Novih godina, pa i rođendana.Fotografije i snimci su često praćene porukama poput – „Zahvalna na ovoj godini“, „Ljubav, zdravlje i radost svima“, „Hristos voskrese”, „Hristos se rodi”, kao i heštegovima #blessed, #holidayvibes, #srećni praznici.„Ako nisi na društvenim mrežama, kao da ne postojiš”, često mi kaže poznanica u šali, aludirajući na moje retke objave, uglavnom muzičkih spotova.Praznovanje u virtuelnom svetu, reklo bi se, nosi i prećutno takmičenje ko je bolji domaćin.„Tokom praznika, na društvenim mrežama sve više težimo da prikažemo sebe u idealnom svetlu, odnosno, onako kako bismo voleli da nas doživljaju ljudi sa druge strane ekrana.„Neki elementi te slike jesu autentični, ali ona u celini često ne oslikava realnost”, objašnjava psihološkinja Slađana Marković.Sam događaj koji se proslavlja ostaje u drugom planu, kaže za BBC na srpskom.Poput umetničkog časopisaPojavili su se i onlajn izazovi poput traženja uskršnjih jaja u dvorištu ili žurki u bašti.Na tim zgodama i domaćini i gosti su zagledani u mobilne telefone, birajući najbolji snimak za priču koju će odmah objaviti.Društvene mreže podstiču na aktivnost i reakcije, te nas vuku da vidimo koliko je objava imala komentara ili ko ju je pogledao.Ljudi su skloni prikupljanju takvih informacija, objašnjava Marković.Instagram nalog Milene Stojanović podseća na umetnički časopis.U sređivanje objava ulaže sate i sate.„Izvini, prelistavam stranice da vidim kakve su ovogodišnje uskršnje dekoracije u modi“, odgovara 28-godišnjakinja na pitanje šta radi.Njen iznajmljeni stan uoči praznika liči na umetničku radionicu: pregršt boja za farbanje i slikanje, dekupaža i samolepljivih nalepnica.Kada je scenografija spremna, sledi višečasovno slikanje, praćeno temeljnim biranjem odgovarajućih fotografija koje Milena potom objavljuje na njenim profilima na različitim društvenih mreža.Zbog toga je kupila i scensko osvetljenje.Posle objavljivanja dorađenih slika, neprestano proverava ko ih je pogledao, ima likritika i pohvala, i upoređuje ih sa objavama drugih Instagram prijatelja.Mnoge čak i ne poznaje.„Zašto ti je to važno?”, pitam.„Ne znam.