Danas
Ali to nije ništa neobično za naš mentalitet, jer stalno se prepliću ti obredi vezani i za život i za smrt, i naravno čim je veća grupa ljudi, i hrane i pića u izobilju, onda dolazi i do jedne druge atmosfere protiv koje jeste crkva, ali narodni običaji su nekad jači od samog učenja i uopšte onog morala koje propisuje samo hrišćanstvo“, navodi dr Vesna Marjanović.Na pitanje šta je simbolika polivanja među mladićima i devojkama, ona objašnjava da Uskrs, iako ima malo elemenata narodne religije i uopšte obredne prakse, mi možemo to da povežemo, na jednom širem planu, sa prolećem i sa novim vegetacionim periodom koji nastupa.
Elementi vode, jaja i vatre, koja je prethodila przniku, jesu elementi očišćenja i plodnosti, na neki način, napominje etnološkinja.Na drugi dan Uskrsa u nekim delovima Srbije, naročito u istočnim i severoistočnim krajevima, sprema se poseban kolač, i tada ga mladi bračni parovi nose kumu ili majka, odnosno tašta, pripremi za zeta poseban kolač kružnog oblika u čijoj sredini se nalazi farbano crveno jaje, što povezuje simbol kruga, ali i plodnosti i želje za očuvanjem zajednice.Kada je reć o Malom Uskrsu, koji prethodi danu koji je posvećen mrtvima – ponedeljku, tada se na groblje nose i uskršnja jaja, ali to nisu ona jaja od Uskrsa, već se boje ponovo, najčešće u lukovini ili koprivi i ne ukrašavaju se. Ta jaja se namenjuju svakom pokojniku.Sa druge strane, u nekim krajevima Srbije taj Kumačni ili Pobusani ponedeljka je posvećen mladima, tako da se život i smrt, kao što vidimo, neprekidno prepliću, zaključuje dr Vesna Marjanović.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Danas